Sarah Perry viktoriánus és gótikus világa

Az Egyesült Királyságban éppen a könyvek neoviktoriánus jellege miatt váltak hatalmas sikerré Sarah Perry eddig megjelent regényei. Az angol olvasók számára ismerős az 1800-as évek klasszikus irodalmából a gótikus próza, de a magyar olvasóknak újdonságként hat a 21. század kiadó gondozásában megjelent Az essexi kígyó és a Melmoth.

Az essexi születésű írónő a doktori képzésén is a gótikus irodalmi stílust kutatta. Hilary Mantel, Charlotte Brontë, Thomas Hardy irodalma volt a legnagyobb hatással Perryre. Bár Az essexi kígyó a 19. század végén játszódik a vidéki Angliában, és talán több klasszikus viktoriánus stílusjeggyel operál, addig a Melmoth színhelye a mai Prága. A tudomány és a vallás közti ellentétek, a tudományba vetett hit jellemzi Az essexi kígyót; a korabeli orvostudományban való elmélyülés, a paleontológia megjelenése is fontos eleme egy alapvetően meseszerű rémtörténetnek az angol lápvidéken.

Sarah Perry, a szerző
Forrás: essexbookfestival.org.uk

Az essexi kígyó főszereplője, Cora Seaborne, kora tavasszal érkezik fiával Essexbe, Londonból. Már az érkezés időpontja is szimbolikusan hat a regényben, Cora újrakezdését, új életét propozálva az olvasó számára. A természethez való visszatalálás, a szabadság és az újdonság érzése felszabadítja Corát, és hamar kiderül az olvasó számára, hogy Cora nem a korabeli viktoriánus női eszménykép szerint éli az életét. Perry egyfajta korrekcióként értelmezi modern női karakterét a klasszikus viktoriánus női elvárások mentén: Cora erősen érdeklődik a tudományok és a politika iránt, illetve minden idejét a szabadban, a természethez közel tölti. Ezzel szemben a klasszikus irodalom a négy fal között meghúzódva, szerény és visszafogott személyiséget kölcsönöz a női figuráknak. A könyv mindenképpen történelmi regény, melyben az angol vidék hangulata keveredik a mitikus szörny rémtörténetével és egy thrillerbe áthajló nyomozással a kígyó után. Naturalista és romantikus jegyeket is egyaránt tartalmaz, így minden szempont szerint megfelel a klasszikus hagyományoknak.

Nagyon hasonló benyomások érhetik az olvasót Sarah Perry Melmoth-ját olvasva, mégis sokkal inkább hat kortársként a mai időben és környezetben megírt, rengeteg titokkal teli, ám hasonlóan thrillerbe illő elemeket felvonultató regény. Melmoth-ot az 1820-as Charles Maturin Melmoth the Wanderer című könyve ihlette, de Mary Shelley Frankensteinje is erős hatást gyakorolt az írónőre a szörny megalkotásakor. Perry két dolgot említ a Melmoth megírása kapcsán: egy szükségszerűen rémisztő karaktert szeretett volna papírra vetni, mely pontosan azért ijesztő, mert nem látható. Újdonságként hat, hogy Melmoth egy női karakter (Maturin Melmoth-ja férfi volt), a történet szerint pedig egy olyan szörny, aki eladta a lelkét az ördögnek, szellemként követi áldozatait, sőt, ismeri azok minden titkát is.

Perry fantáziáját sokkal inkább mozgatja az, hogy a pletykák és rémhírterjesztők milyennek képzelik el a terrort, mint a terror maga. Perry saját bevallása szerint nehezen találja meg a jó és rossz közti különbséget, és éppen arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy nincsenek is eredendően jó és rossz emberek. Napjainkban is jól értelmezhető, hogy a terrorért éppolyan hétköznapi, köztünk élő emberek lehetnek a felelősek, akiket korábban feddhetetlennek gondoltunk, nem húztuk fel köréjük azokat a rémhíreket, melyekkel gyakran áltatjuk magunkat, annak érdekében, hogy a rosszat minél távolabb tartsuk magunktól.

Egyik könyv sem ad igazi feloldozást az olvasó számára, de ez a Perry által méltatott klasszikus gótikus regényekre is igaz, így az írónő modern prózája is tükörként hat a korabeli művekre vonatkozóan. Perry maga nem is szeretett volna istenfigurát teremteni, aki elszámoltatná a gonosztevőket. Ez pedig felveti azt a kérdést, hogy mi lesz a bűntudattal, hogyan birkóznak meg az emberek a saját bűnösségükkel. Perry említett könyvei ezáltal nem csak horrorisztikus történetek, hanem gondolatébresztő, a bűnösség kérdéseit feszegető, klasszikus és modern stílusjegyeket egyaránt felsorakoztató olvasmányok.

A 21. század kiadó gyönyörű megjelenései most elérhetőek az Elbűvölő női irodalmi könyvek csomagjában köztük mindkét említett Sarah Perry regénnyel, illetve Stacey Halls, Familiárisok c. könyve is megtalálható ebben az egyedi csomagban, melyről még korábban írtam a blogon. Remek lehetőség, ne hagyjátok ki!

Elbűvölő női irodalmi könyvcsomag a 21. század kiadó kínálatában

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s